Ce este TikTok : Evolutie, trenduri, tipuri de continut

Găsește accesoriul potrivit pentru telefonul tău.

keyboard_arrow_down
Swipe to the left
Totul despre TikTok: cum a luat naștere, trenduri, sfaturi pentru crearea de content

Totul despre TikTok: cum a luat naștere, trenduri, sfaturi pentru crearea de content

Scris de Publicat la: 6 septembrie 2021 | Actualizat la: 17 septembrie 2021 26458 Vizualizări

TikTok este, fără îndoială, aplicația momentului. Îți permite să creezi video-uri rapid, să adaugi efecte, text și sunete de fundal și, în același timp, te ajută să spui lumii ceea ce crezi că este drăguț, amuzant sau important la scară largă. Platforma este plină de mini-videoclipuri cu animale drăguțe, dansuri inedite, remarci acide sau dialoguri imaginare, în care ambele roluri sunt jucate de aceeași persoană deghizată.


De fapt, nici nu se știe cine se distrează mai mult, persoanele care sunt în căutarea noului și a trendurilor pe aplicație sau cei care creează filmulețele. În continuare, poți citi mai multe despre apariția și istoria aplicației TikTok, câteva date despre persoanele care o folosesc, ce conținut este popular, precum și cum poți crea și tu conținut de calitate, care să fie căutat.



Ce este TikTok


Înainte de a trece la povestea din spatele aplicației, ar trebui să spunem câteva lucruri despre ce este, exact, TikTok. Aplicația, compatibilă pe Android și iPhone, constă în crearea și distribuirea de clipuri video scurte, de 3-60 de secunde. Aceste clipuri pot avea pe fundal piese muzicale sau sunete din baza generoasă de date a TikTok.


Aplicația, originară din China și deținută de ByteDance, s-a lansat în septembrie 2016, sub numele de „A.me”, după care și-a schimbat numele în „Douyin” (sunete care vibrează). Aplicația inițială a fost dezvoltată în 200 de zile, iar într-un an, ajunsese deja la 100 de milioane de utilizatori și peste 1 miliard de vizualizări în fiecare zi.


Lansarea oficială sub numele de „TikTok” a avut loc în septembrie 2017. Tot mai multă lume a început să folosească TikTok, începând cu adolescenții și sfârșind cu vedete precum Jennifer Lopez, Justin Bieber, Jessica Alba și alții.


Un alt moment important este achiziția aplicației musical.ly, un startup originar din Shanghai, cu birouri în California. Această rețea socială permitea utilizatorilor să facă lip-sync pe videoclipuri scurte de comedie. Fuziunea celor două s-a finalizat în august 2018.


În februarie 2019, TikTok și Douyin (varianta disponibilă în China) au atins 1000 de miliarde de descărcări la nivel global, cu excepția instalărilor pe Android din China.


Tot în 2019, mass-media a declarat că TikTok este a șaptea cea mai descărcată aplicație din ultimii 10 ani. La câteva luni distanță, TikTok a semnat două contracte importante cu Sony Music și Warner Music Group, probabil din dorința de a-și mări baza de date muzicale cu noi sunete.


Trenduri în TikTok


Aplicația TikTok îți permite să creezi videoclipuri scurte, în care muzica de pe fundal poate fi accelerată, încetinită sau editată cu un filtru. Pe lângă sunetele de pe fundal, utilizatorii pot adăuga propriile sunete, fie create de ei, fie din baza de date a aplicației. De asemenea, te poți filma în video-uri de lip-sync, pe melodii populare.


Pe lângă crearea propriu-zisă de videoclipuri scurte, utilizatorii pot salva clipurile și crea noi filmulețe în câteva secunde, trimite prietenilor clipuri, emoji sau mesaje și chiar crea filmulețe pe baza comentariilor.


Foarte populară este opțiunea de „live video”. Aceasta este disponibilă doar persoanelor care au cel puțin 1.000 de urmăritori și peste 16 ani.


Poate chiar mai populară, în special în anul 2020, a fost opțiunea intitulată „gesturi mici”. Ea se bazează pe practica oferirii de cadouri, fără un motiv anume, obișnuit în China. Pe lista gesturilor mici se află livrarea unui buchet de flori unei persoane dragi, cursurile de yoga, programele de editare video, livrarea de seturi de ojă, mâncarea și altele.


Cea mai nouă opțiune introdusă de TikTok și adorată mai ales de părinți a apărut în februarie 2020 și se referă la folosirea sănătoasă a aplicației de către cei mici.


TikTok în lume


Aplicația TikTok este, în acest moment, prezentă în peste 150 de țări din întreaga lume, are aproape 1 miliard de utilizatori și este folosită de persoane cu vârsta cuprinsă între 13 și 60 de ani, cei mai activi fiind copiii și tinerii cu vârsta între 10-29 de ani.


Un raport publicat în august 2021 a arătat că TikTok a fost cea mai descărcată aplicație a anului 2020.


TikTok în România


TikTok în România a crescut fulminant. Dacă în 2018, existau aproximativ 175.000 de utilizatori, predominant din mediul urban, în decembrie 2020, existau deja 5,36 de milioane de utilizatori, cu aproximativ trei milioane mai mulți decât cei prezenți pe Instagram.


Această creștere este de înțeles, mai ales în contextul pandemiei, când aspectul aspirațional, prezent pe Instagram-ul influencerilor, al actorilor sau sportivilor, a dispărut. Pe TikTok, tinerii au căutat ce este cool, nou, inedit și amuzant.


Cum poți accesa aplicația TikTok


Aplicația TikTok poate fi descărcată în mod gratuit, de pe platformele Google Play sau din App Store, în funcție de sistemul de operare al smartphone-ului.


După finalizarea descărcării, la apăsarea butonului „Autentificare”, se va crea contul prin care te vei putea conecta în doar câteva secunde la TikTok. După logare, ești redirecționat spre pagina de start, unde vei putea vedea primul clip. Interfața este familiară, asemănându-se altor aplicații de socializare.


În partea dreaptă a ecranului, vei găsi mai multe pictograme. Zona „descoperă” îți va arăta care sunt videoclipurile populare, în „Inbox” vei vedea ultimele mesaje primite de la alți utilizatori, iar pictograma cu forma unei inimi îți va arăta videoclipurile care îți plac. Fiecare video include o pictogramă pentru comentarii, una pentru melodia din videoclip și o alta pentru distribuire.


Realizarea unui clip pe TikTok este destul de ușoară. Videoclipul se înregistrează doar atunci când butonul roșu este ținut, prin glisare, în jos. Poți folosi și opțiunea de zoom, prin glisarea butonului roșu în sus, pentru mărire, apoi în jos, pentru micșorare.


Ecranul principal mai include câteva elemente legate de videoclip, printre care butonul pentru înregistrarea de 15 sau 60 de secunde, diverse viteze de redare, filtre, modul de adăugare a muzicii pe film, adăugarea de sunete, text.


După realizarea filmulețului, ai la dispoziție două butoane: „Înainte” și „Postează”. În această etapă, poți introduce hashtag-uri și pe persoanele care îți pot vedea clipul; filmulețul poate fi văzut de prieteni, de un număr restrâns de cunoscuți sau poate fi public.




Dacă dorești să produci conținut pentru TikTok, primul lucru pe care trebuie să îl știi este că realizarea unei copii a profilului de Instagram nu funcționează. Dacă platforma Instagram înseamnă conținut vizual impresionant, aspirațional, TikTok se referă mai ales la videoclipuri naturale, minim editate, cât mai autentice, deci perfecțiunea nu ar trebui să fie ținta. Mai jos sunt câteva tipuri de conținut care „prind” pe TikTok:


  • Renovări – micile reparații prin casă și imaginile de tip „înainte și după” sunt foarte populare pe TikTok. Pe lângă imaginile video, poți folosi muzică sau poți explica tu fiecare pas. De asemenea, poți filma mai multe clipuri, astfel că profilul tău de TikTok documentează întregul proces;
  • Rețete – pâinea, dulciurile sau alte preparate gustoase scoase din cuptor fac deliciul platformei. Spre deosebire de videoclipurile how-to, de pe site-urile de profil, rețetele de pe TikTok sunt mult mai personale. Pe lângă rețetă, înfățișează persoana care gătește, iar spre deosebire de pașii tipici, rețeta devine o poveste. În acest caz, poți folosi efecte de tranziție, de exemplu, pentru a „transporta” ingredientele în bol, spre deosebire de filmarea acestui pas;
  • Mici trucuri, indiferent de domeniu;
  • Video „în spatele scenei” – odată ce înțelegi cum funcționează TikTok și capeți experiență, poți realiza un filmuleț în spatele scenei, un how-to despre cum filmezi;
  • Tutoriale despre modă, makeup sau îngrijire personală;
  • Rutina zilnică – dacă deții un business, ești ghid turistic, contabil etc., poți oferi un clip urmăritorilor tăi despre ceea ce faci într-o zi. Poate acoperi întreaga zi sau câteva secunde din cafeaua de dimineață ori modul cum îți organizezi sarcinile zilnice;
  • Duet/stitch – unul dintre cele mai iubite efecte de pe TikTok. Îți permite să colaborezi cu alți utilizatori, prin împărțirea ecranului. O astfel de idee îți permite să ajungi și la alte persoane decât cele care te urmăresc de obicei. Pentru exemple, caută după hashtag-ul #stitch;
  • Cover-uri muzicale sau dans;
  • Provocări – experiențe precum Ice Bucket Challenge au ajuns în întreaga lume, datorită viralității social media. Uită-te care sunt clipurile din trending și alătură-te cu propriul videoclip;
  • Videoclipuri cu animale, mai ales puiuți;
  • Video cu pictură/desen – filmează-te în timp ce desenezi/pictezi, mărește viteza și postează clipul;
  • Întrebare și cântec – un nou trend care începe să prindă tot mai mult pe TikTok constă într-un text cu o întrebare. Răspunsul vine, de regulă, cu titlul unei melodii;
  • Videoclipuri calme – cu un lac, zăpadă căzând, păsări ciripind etc.;
  • Experimente științifice cu rezultate inedite – de exemplu, amestecarea a două lichide și obținerea unei culori spectaculoase;
  • Video cu antrenamente – sunt populare pe toate rețelele sociale, inclusiv pe TikTok. Chiar dacă nu ești antrenor, tot poți câștiga urmăritori, dacă te filmezi făcând sport.


Sfaturi pentru crearea de content pe TikTok


Teoretic, orice persoană poate deveni influencer pe TikTok, însă este nevoie de muncă, de creativitate și de timp. Mai jos sunt câteva sfaturi pentru a crea content de calitate pe TikTok:


  • Când te gândești asupra lungimii clipului, lasă-l cât mai scurt – dacă nu spui o poveste impresionantă, care să țină pe toată lumea în suspans, nu ai nevoie de un minut pentru un clip pe TikTok. Platforma evaluează calitatea filmulețelor și pe baza lungimii lor. Ai mai multe șanse ca oamenii să urmărească 7 secunde dintr-un filmuleț de 10 secunde decât 47 de secunde dintr-un minut;
  • Folosește muzică și sunete care sunt populare, eventual, poți lăsa muzica de pe fundal, dacă ai o boxa de calitate;
  • Inspiră următorii să îți dea „follow” – roagă-i să apese butonul de „like”, dacă doresc să vadă partea a doua;
  • Menționează lucruri banale – poți vorbi despre o vacanță în Maramureș, în care să descrii un preparat local, sau să îți întrebi urmăritorii care este ingredientul secret al plăcintelor așa de bune din acea zonă. Oamenii doresc să fie implicați. Similar, dacă porți un colier neobișnuit, oamenii te vor întreba despre el sau, chiar mai bine, îți vor spune că au și ei;
  • Lasă loc pentru întrebări – dacă există lucruri curioase în clip, lumea își va pune întrebări și există șanse mai mari ca filmulețul să devină viral;
  • Fă în așa fel încât anumite părți ale clipului să fie revăzute – de exemplu, dacă textul este prea rapid pentru a fi citit, mulți vor revedea clipul. Dacă petrec mai mult timp pe filmulețul tău, acest lucru îi semnalează platformei că produsul este de calitate, ceea ce va crește șansele ca acesta să fie arătat cât mai multor oameni;
  • Pune text în primul cadru al clipului – dacă pui text în primele secunde, multă lume va petrece câteva secunde bune pentru a vedea despre ce este vorba;
  • Nu folosi hashtaguri comune sau prea generale (așa cum este #pentrutine) – părerile sunt împărțite, legat de efectele folosirii de hashtaguri, însă cert este că cele generice nu îți aduc niciun avantaj. Poți folosi hashtaguri nișate; acestea vor atrage atenția și persoanele potrivite îți vor vedea clipul;
  • Răspunde la toate comentariile – un număr mai mare de comentarii înseamnă o probabilitate mai mare ca filmulețul să devină viral. Totuși, nu răspunde prea repede, deoarece riști să fii blocat;
  • Petrece timp vizionând alte filmulețe de pe TikTok – deși poți fi tentat să intri pentru a posta clipul tău și să ieși, este important să fii la curent cu filmulețele populare ale zilei. Acest lucru te va inspira pentru noi clipuri și vei rămâne la curent cu trendurile.


Înțelegerea modului de funcționare a TikTok este esențială pentru a putea crea conținut adaptat nevoilor celor care te urmăresc. Dacă ești autentic, amuzant, util și emoționant, ai șanse destul de mari să fii urmărit de cât mai mulți oameni.


Sursa foto: Shutterstock

Citeste și